My Heart Will Go On - Söndag 14/02-10

Den värsta dagen på året.. Alla hjärtans dag, jag har hatat den dagen i många år. fattar inte varför den finns ens, Det är som Stig säger, det är en dag som handels har kommit på bara för att tjäna mer pengar! Men iaf så gillar jag inte den dagen ett dugg, men det är väl mysigt för dom som har förhållanden att uppvakta varandra! men vi singlar då? vi blir bara påminda om hur ensamma vi är.. Men det är tur jag är på Tjörn, för då får jag inte en ensam stund, Här blir jag uppvaktad varje dag av barnen! så underbara!

Igår så var vi ute och gick igen, det är för härligt här, solen skiner och de är varmt i solen, det är även sol idag som är riktigt skönt, så det blir väl att ut och gå idag igen! så himla skönt! Vi hade mys framför tv med melodifestivalen igår, och Eric Saade var ju bäst igår iaf, och så var han grymt snygg, och jag sa det där är min kille, men det gick inte Erah med på, hon sa att det va hennes pojke, och så frågade hon genom hela programet, vart är eric? haha va söt hon är, bara två år, det börjar tidigt =) Sen var de på med pjyamasen på henne och borsta tänderna och sen i säng, och Elsa gick oxå och la sig, men jag och Alizia såg på en film : en ung Jane Austen, som jag själv tyckte var otroligt bra, men blev helt deppig efter den, men se gärna den! /C


En ung Jane Austen

Filmen följer Jane Austen under hennes ungdom, innan karriären tog sin fart. Hon är en ung, viljestark kvinna som står inför det svåra valet av make eller inte make. Jane är under stor press från sin mamma och från samhället naturligtvis, att gifta sig rikt. Faktum är att hennes familj behöver pengarna, Jane själv däremot, vill leva av sin talang och om hon måste gifta sig så ska det vara av kärlek. In på scenen kommer ”Mr Darcy”, men han är inte den vi är vana vid. Han är tråkig, snäll och inte alls vad Jane vill ha. Lefroy, som han heter, är envis, uppkäftig och en Casanova. (som jag tycker är riktigt snygg och jag brukar ju tända på riktiga svin :P) Trots detta är han den första man som verkligen utmanar Jane att förbättra sitt skrivande och dessa två själar är inte så olika som de först verkar. De kompletterar varandra (hon är för naiv och han är för cynisk) och man förstår varför kärlek uppstår, vilket sker på ett väldigt klart och naturligt sätt. Det är så sött att man ler och gråter på samma gång. Att rollsättningen av kärleksparet är perfekt gör inte direkt saken värre. Anne Hathaway och James McAvoy har en riktig gnista och deras kärlekshistoria får den där lilla extra passionen som vanligtvis inte ingår i en typisk Jane Austen-film (d.v.s. det blir en aning mer intimt). Karaktärerna känns mer äkta. Det märks att de inte är skapade av en bok som skrevs för nästan 200 år sedan. Frågan om kärlek eller pengar får också mer djup än vanligt. Den framställs på ett sätt som visar den verkliga tragiken med att vara kvinna på 1800 talet.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0